18 tm 20 september: Palmcove, Great barrier reef

18/9
We zitten echt in een fijn hotel. Lekker geslapen. Ontbijt hadden we de vorige dag al gehaald en omdat we zelf een keuken hebben, is dit prima geregeld. We werden om 6:45 opgehaald omdat we naar GBR gaan oftewel Great Barrier Reef. We hadden echt een bigass boot. Een grote catamaran, met grote masten voor de zeilen. Het is een eco vriendelijke boot. Als het mogelijk is, doen ze alleen met de zeiltjes en niet met de motoren. Van de kosten die je daar maakt gaat 10% naar de GBR foundation, en weer een ander deel gaat naar de rainforest foundation. En de drankjes zijn gewoon normale prijzen.. dus dat is wel netjes van ze.

Afgelopen nacht had het geregend. Voor het eerst sinds maanden. We zitten nu aan het einde van het droge seizoen en echt iedereen was blij. Zelfs op de radio kon men alleen maar praten over het regen wat was gevallen. Vandaag stond flink bewolkt op de weersverwachting en een goede wind. En daarom had het personeel geadviseerd om aub anti zeeziek pilltjes te nemen. Die hadden ze daar gewoon (moet je wel kopen…) Een collega van mij, had al van te voren gezegd, raden ze het aan? Doe het gewoon, ik was eigenwijs en heb het geweten… Dus wij hebben het maar genomen. En of het echt nodig was, zullen we nooit weten maar zee was goed ruig. Na 2 uur gevaren te hebben (GBR ligt op dat punt 50 km uit de kust), kwamen we aan. Ze hadden nog wetsuits aangeraden want het water was koud, 26 graden… Dus… Wij waren 1 van de weinige die dachten, jaaa daahaaaaag we gaan gewoon zo. En toen gingen we snorkelen. Er stond een gigantische stroming en de golven waren hoog.  Je hebt op dat moment 2 belangrijke taken, niet te ver weg van de boot en de andere is, absoluut niet het rif raken. Zo denk je op het ene moment, er zit zeker nog 1,5 meter tussen mij en het rif, en 5 sec later, raak je het bijna aan. Maar goed, jongens wat was het MOOOOOI.  Er was zoveel te zien, super grote koralen, grote bollen, de gekste kleuren, blauw, paars, geel, papegaaivissen met de mooiste kleuren. Een grote rog gezien, the blue spotted ribbontailray, hij was 1 meter breed en een vette afsluiter. We hebben het rif op 2 plekken bekeken. Laatste plek was het mooiste. Het is best gek, zo ver weg van land, en het is daar zo ondiep. De duikers hadden nog haaien en nemo’s gezien. En die zaten echt niet zo ver weg van ons.

Wij hebben ongeveer 3 uur gesnorkeld. Ingesmeerd met factor 50, het was mega bewolkt, het heeft zelfs een beetje geregend en we waren giga verbrand. We hadden ons tussen snorkeltocht 1 en 2 nog even moeten insmeren… maar we hadden niet door dat we al op snorkelplek 2 waren aangekomen, en iedereen al in het water lag, dachten wij, oohneeeee direct erin duiken… Oja, het water was echt niet koud… stelletje aanstellers. 2 uurtjes terug varen en we waren precies 17:00 terug. Het was echt een fijne indrukwekkende dag.

19/9

Wij gaan palm cove verlaten. 3 nachten in een hotel gehad en we gaan nu de volgende camper ophalen. We werden opgehaald door een transferbusje en na een uurtje reden we al in onze Kempie 2. Het ging nu wel een klein beetje anders bij Apollo, maar alle ging prima. Nog even alles gecheckt en gedaan. Op ons verzoek weer tafel en stoelen gecontroleerd, en wederom moest er een andere tafel en stoel gehaald worden :P. Even flink boodschappen gedaan, liquorshop was open, blijkbaar was tot pas na 14:00 open alleen in the red center (wrs voor de aboriginals). Bundaberg rum ingeslagen, bier en wijn! We kunnen ons ding gaan doen.

Oja, het regent, en weersvoorspelling voor vandaag is, 100% regen, hele dag. Wij reden naar het Noorden. Naar Daintree National Park, naar het dorpje Cape Tribulation. Een hele mooie route waarbij je eerst een ferry moet nemen over de draintree rivier en daarna ga je het national park binnen. Er stond Daintree National Park: Where Rainforest meets the reef. Het rif is hier het meest dichtbij land. Bovenland is het een regenwoud en bij het water begint direct het rif. Het is echt mooi. En tsjah dat het regent in een regenwoud… Niet gek toch? Het levert weer een ander soort plaatje op. Her en der mist, en dan grote bomen, met klimopplanten erop, wortels hangen naar beneden. Heerlijk gewoon. Wij moesten denken aan Costa Rica (en ik ook nog aan Suriname). Het is een mooie route waarbij je soms flink moet klimmen, veel zigzagbochtjes. We kwamen aan bij een uitzichtpunt. Uitzicht over Port Douglas, de bergen met regenwoud erop, Daintreerivier. Heel mooi. Ineens stond achter ons een Cassowary. Een vogel wat zo groot is als een mens. Het is een bedreigd diersoort. Er zijn nog maar 1200 in Australie.  Ze worden nog wel eens aangereden in het park en daarom staan overal borden, let op, ze kunnen hier oversteken etc. Supervet om hem te spotten. Het schijnt toch wel zeldzaam te zijn dat je ze tegenkomt. Wel een grappig feitje. De vrouwtjes leggen de eieren als ze lekker gepaard hebben met het mannetje. Daarna gaat het vrouwtje weg en gaat de man broeien. Na 5 maanden komen de eieren uit en daarna gaat het mannetje pas van de eieren af en gaat ze nog een jaar opvoeden.

Daarna zijn we naar Daintree Discovery Center. Een center met heel veel informatie over het park en een wandelroute van 2 km ofzo, een trail met de Jurrasic Forrest met aandacht voor het regenwoud wat al zoveel miljoen jaar oud is, dat hier zels nog dinosauriërs hebben rondgelopen. Ze hadden een uitkijktoren waarbij je over de toppen van het forest kon kijken. Onwijs leuk. Ze deden ook nog een beetje aan opvang. Van die sukkels die slangen in huis nemen en dan bedenken dat ze er niet voor kunnen zorgen en dan zorgen zij er voor. Dus de hele mooie groen slang op fb is dus in gevangenschap 😉 Baby gele slang ook. De andere 2 slangen in bomen, zijn wel in het wild op de foto gezet :P.

De stranden zijn hier gewoon als vanuit een boekje. Prachtige stranden, palmbomen aan de zijkant. Ze zijn gigantisch en toch is er niemand op het strand. En dat komt, omdat ze het afraden om te zwemmen ivm de salties. De zoutwaterkrokodillen die wel 5-6 meter kunnen worden en die graag toeristen willen opeten ;). Paar weken geleden is nog een backpacker opgegeten. Ze hebben haar hand terug gevonden in een maag van een krokodil. Haar lichaam ligt ergens verstopt, dat doen ze namelijk, en die zullen we langzaam aan verder oppeuzelen. Elk jaar zijn er domme toeristen die gaan zwemmen in rivieren en of in het donker. In de zee komen in de zomer maanden (dus niet nu) ook gevaarlijke kwallen voor, het portugese oorlogsschip. Kan je snel dood aan gaan na een steek, daarom liggen op diverse plekken op het strand, flessen azijn wat je direct op de wond kan doen. Dat vertraagt het proces en daarom moet je heeeel snel naar het ziekenhuis.

Rond een uur of 17:00 kwamen we aan op onze camping. Het had de hele dag af en toe geregend maar nu begon het redelijk te plenzen. Wij verbleven op camping Cape Trib. Wij moesten eerst maar eens kijken welk plekje we wilden en of het niet te nat was.

En we zagen een heeeeerlijk plekje. Feitelijk op het strand tussen het regenwoud. Omdat het inmiddels echt aan het plenzen was, zijn we in het restaurant gaan eten, en hebben we een pizza op uit de steenoven. En de jongen die dat deed, kwam uit Nederland. Hoe afgelegen je ook wel niet zit, er lijken altijd wel Nederlanders te zitten.

20/9

Ik (Jo) had geen geweldige nacht gehad. Het had gigantisch hard geregend. En het fijne getik wat je op een tentdoek hebt, klinkt het in een camper wel wat anders. Gerard was slim geweest en had oordoppen in gedaan.

Maar toen was het tijd om op te staan. En er was een blauwe lucht en het zonnetje scheen. De wereld ziet er dan heel anders uit. We hebben nog rondgereden door het NP . Al die mooie stranden bekeken. Nog een botanische trail gedaan waarbij we echt hebben gekeken onder elke blaadje of er iets onder zat maar helaas heben we niet heeeel veel spectaculaire dingen gezien. Ik denk omdat daar mensen komen die gewoon stom zijn. Hardpraten, en lopen met zo’n stomme ipad. Zucht..

Weer  verder gereden, weer gekeken naar zo’n mooie strand, even lekker in het water gelopen, nog gekeken of we zo’n cassowary konden zien, maar helaas.. We hebben nog een extra rondje gedaan en toen was het tijd om met de ferry terug te gaan.  Vanwege een sanitaire stop, kwamen we aan bij een krokodillen boottochtje en de volgende tocht ging over 10 min. We keken elkaar aan en dachten jaaaa dit doen we. We hadden namelijk nog geen salties gezien. En we hadden er absoluut geen spijt van. Veel infomatie gehad over veiligheid, over de planten, beesten, krokodillen, mangroves en slangen. En we hebben ook 3 slangen gezien. Hoe leuk is dat en meerdere salties waaronder 1 saltie bijna 5 meter was. Echt een gigantisch beest. Ze hebben in Australie een regel dat je in principe 3 meter altijd van water af moet staan. Ze kunnen vanuit rust wegschieten met een snelheid van 40 kmh. In principe zullen ze niet echt uit het water gaan maar ze kunnen wel aanvallen vanuit de oever. Het was echt geslaagd. Op naar de volgende bestemming. Granite Gorge national park. Eerst klimmend over de bergen met af en toe een look out point. We hebben een felblauwe vlinder gezien. Zo groot als mijn hand en hij was zo onwijs mooi. Vervolgens heb je de bergjes op de achtergrond. Het is een route over de tablelands. Theeplantages, bananenplantages, mangobomen. En dan kom je hier …. We zagen al veel rotsen en we moesten denken aan the devils marles. En idd het lijkt er echt op. Morgenvroeg gaan we de grote route doen, we hebben hier al even gezwommen en geknuffeld met wallabies. Je mag ze op een bepaalde steen eten geven. Speciaal voer om te voorkomen dat toeristen ze eten gaan geven. Ze kunnen bijvoorbeeld absoluut niet tegen brood, gaan ze dood van. Maar een nadeel ervan is dat de walliies echt naar je toe komen. Niet allemaal, maar toch een groot deel. Wij haddden geen voedsel gekocht maar toch konden we even knuffelen.

Al met al, geniaal park, beetje dus het binnenland ingegaan. Het is hier heerlijk.