Darwin en Palm Cove, 2 verschillende staten. 2

HI mates,

(extra toevoeging: deel van de foto’s zijn niet goed gegaan. Het spijt mij, Het komt ooit goed als we terug in NL zijn en we jullie allemaal gaan uitnodigen voor een Ozzie avond bij ons thuis 😛 )

Hoe gaat het met jullie? Misschien hadden jullie het al via social media ontdekt, maar we zitten aan de oostkust in de staat Queensland. Whoopwoop maar eerst ga ik jullie nog wat vertellen over onze laatste dag in NT. Staat Northern Territory. Wij hebben s’ochtends eerst even onze camper schoongemaakt want we zijn el cheapos, wij hebben een pakket van 180 dollar afgeslagen dat we hem vies en leeg mochten inleveren. Dus we moesten de camper schoon en vliegvrij maken. Al het rode stof eruit, ging redelijk ok maar vliegvrij. Duizenden vliegen want met rond de 38 graden zo lekker aan het aankoeken is, was wel een uitdaging. Maar laatste avond stonden we powered en dan heb je vaak ook een kraan bij de hand. Tuinslang erbij en hopppaa lekker poetsen.

Toen gingen we nog even naar het noorden.

Darwin is de hoofdstad van Northern Territory en ligt aan Fannie Bay wat in verbinding staat met de Timorzee.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Darwin een belangrijke rol als basis van de geallieerden die van hieruit acties ondernamen tegen de japanners. Het centrum van Darwin werd op 19 februari 1942 door 150 Japanse gevechtsvliegtuigen gebombardeerd, waarbij het grotendeels werd verwoest.

De snelweg die van Alice Springs naar Darwin ligt, heet de Stuart Highway en je ziet continue WW2 memoriam dingen. Wij waren gisteren al naar de Charles Darwin NP geweest, naar een aantal bunkers. Dus we besloten om maar eens wat cultureel te doen. En dan gaan deze 2 cultuurbarbaren doen…naar de Darwin military museum te gaan. Best wel ok. Je bent er een klein uurtje. Indrukwekkend video.

Video gemaakt adhv oude foto’s van vroeger met animatie erover heen. Erg mooi gedaan.

Toen hebben we de omgeving bekeken. Het is zo’n verschil met 100 km naar het zuiden. Nog een beetje geshopt en toen was het tijd om de camper in te leveren. We hebben 3200 kilometer met onze lieve Kempie gereden. Je sluit er toch een deel van je vakantie er mee af.

De jongeman die ons hielp was een Fransman. Beetje teleurstellend, ze blijven stug. Maar goed, binnen 10 min waren we klaar. Geen gedoe over schoonmaak etc. Haha wat een verschil met in Afrika vorig jaar toen ze alle lepels, vorken etc wilden tellen waar we bij waren. Ze wilden zelfs meten hoeveel benzine erin zat.

Darwin, strand bij het museum

Darwin

Maar goed, op naar het vliegveld, vliegtuigje soort van voor onszelf en hoppa naar Cairns, Oostkust. In de staat NT hadden we 7,5 uur tijdsverschil met NL en nu in QLD is het weer 8 uur geworden.

We verblijven 3 nachten in Palm Cove. Klein stadje boven Cairns. We hebben nog een klein stukje door Cairns gereden met de chauffeur maar wat een cultuurshock was dat een beetje. Druk, schreeuwende neon reclames etc. Maar goed daar zitten ook veel toeristen etc. Misschien viel het wel mee en waren we al in korte tijd een beetje wereldvreemd geraakt :P. Hotel is goed. We hebben een soort appartementje. Keuken, woonkamer, slaapkamer en een fijne badkamer. Toch wel even lekker luxe na een kampeeravontuur en heb dan ook heerlijk een half uur gedoucht.  Hehe…

Palm Cove

Palm Cove, zie de regenwouden op de achtergrond.

De oostkust staat ‘ natuurlijk’ bekend om zn prachtige stranden met palmbomen en het Great Barrier reef, maar in dit gedeelte heb je ook tropisch regenwoud. Vandaag zijn we met een kabelbaan het regenwoud in gedoken. We kregen zelfs een foldertje mee in het Nederlands met beschrijvingen van wandelingen etc.  Het was een 7,5 km lange kabelbaanrit met 2 stopplekken. Het was goed geregeld allemaal maar goed…je betaalt er ook wel de hoofdprijs voor.

Net opgestegen… In de verte Cairns

Op een gegeven moment heb je uitzicht op de Barron Falls en een soort kloofwaarin een waterkrachtcentrale zit verstopt. Het is serieus gigantisch en een prachtig uitzicht maar het is dry season, dus we zaten te kijken naar een minimaal stroompje, maar het was nog steeds fantastisch. En we hebben weer een goede reden om terug te komen, in wet season. Even een fotootje erbij gedaan van meneer google voor het verschil :).

Mini stroompje in dry season

Dit is dus in wet season en komt van meneer google

Afbeeldingsresultaat voor barron falls wet season

Uiteindelijk hebben we nog een rivierboottochtje gedaan. Hele enthousiaste man, vertelde over de geschiedenis, dieren. Liet ze ook zien, en allerlei informatie, zelfs over de allereerste koffieplantage wat hier ontstaan is.  En we hebben onze eerste kroko gezien! Een Freshie J

Echt super leuk en dat allemaal vanuit het stadje Kuranda waar de kabelbaanrit je naar toe brengt. Heel leuk dorpje waar veel toeristen rondlopen.

We hebben nog een vegan uitstapje gemaakt : Fruitsmoothies… heeeerlijk en dat bij een ‘ vegan’ karretje hahah

Er is een vlindertuin en een wildlife achtig iets waar je koala ’s kan knuffelen maar wij proberen geen geld uit te geven aan dierentuinen achtig iets. Een sanctuary waar ze gewonde dieren opknappen en daar weer de natuur in sturen, die willen we wel ondersteunen. Dus geen koala geknuffeld en terug naar het dorp. Drank gehaald, eindelijk bij een liquor store na 14:00 (dan gaan ze dus open), doos wijn gehaald en waren rond 18:00 weer bij ons hotelletje.

Morgen gaan we een boottochtje doen. We worden om 06:45 opstaan, dus dat is wel even heftig aangezien ons bed zo heeeerlijk slaapt. Duiken zal er hoogstwaarschijnlijk voor mij niet kunnen ivm hardnekkig verkoudheidje en mijn oren al super raar deden bij het dalen van het vliegtuig.

Woonkamer, al snel met zooi 🙂

Balkon

Dikke kus vanuit Palm Cove dus. Veel foto’s vandaag, van mijn iphoony. Hopelijk komt alles goed over. En anders.. no worries