23/24 september Airlie Beach and whitsunday islands

23/9

Ik had gisteren een klein foutje in mijn blogje geschreven. De kids hebben hier voorjaarsvakantie en geen najaarsvakantie. Hihi :p Vandaag konden we heeeeerlijk uitslapen en eigenlijk hebben we een lekker lui dagje want we hoeven ons pas 11:30 bij de airport hier te melden voor onze vlucht over de Whitsunday islands.

Feitje:

James Cook was in 1770 aan het rondvaren en kwam toen hier in dit gedeelte aan en dacht dat het Pinksteren was en dat noemen ze in de UK Whitsunday. Dus tadaa hij had een naam voor de eilanden. Achteraf bleek dat het helemaal geen Pinksteren was toen hij er langs voer…

The Whitsunday islands bestaat uit 74 tropische eilanden. Sommige zijn bewoond en betaal je gemiddeld 2000 dollar om daar te verblijven en kan je alleen met de heli of boot komen. Whitehaven beach is volgens veel mensen mooiste strand op aarde. Het zand bestaat uit 98% silicium en is daardoor extreem wit. Het is zo wit dat het onecht lijkt.. aldus Google.

Door de verschillende stromingen is er een bijzonder fenomeen ontstaan erachter. 11:30 we gingen vliegen. Eerst verplicht 2 video’s kijken. Want de propellers stonden gewoon aan namelijk tijdens het instappen. We kregen al een reddingsvest om onze middel mocht er iets gebeuren en toen gingen we. We zaten in kleine Cessna 208 B Grand Caravan. Goed voor 10 mensen ongeveer. Wij zaten op rij 1 met lekker veel beenruimte en de rest lekker niet. Lekker peuhhh :p

We vlogen eerst over de diverse eilandjes. Toen Whitehaven beach om uiteindelijk over de Great Barrier reef te vliegen. Daar is ergens een hartje te zien en daarom noemt Airlie Beach zichzelf: The heart of the reef.

Het was fantastisch!! En het vloog ook echt super comfortabel.  Totaal iets meer dan uurtje erin gezeten.

Daarna nog even braaf boodschapjes doen..gelunched aan de boulevard (en ik had een watermeloen mocktail.. en ja ik schrijf mocktail goed) was zoooo lekker.

En daarna hebben we heerlijk genoten aan een lagoon wat aan het water grenst. Grotendeels van het jaar kan je hier de zee niet in gaan. Dus ze hebben een gigantische zwembad van 2 m diep aangelegd.

Het lijkt wel vakantie 🙂

24/9

Hi mates!

Vandaag hadden we weer zo’n lekker lui dagje. Maar dan op zee. Naar de beroemde Whitsundayislands en dan met name het Whitehaven strand.Eerst gingen we op een eilandje met een kleine bushwalk. Paar tredes omhoog. Je ziet zoveel schade nog van de cycloon. Kale bomen. Bush ontwaardig maar het moet allemaal goedkomen want wet season gaat bijna starten en dan gaat het heel snel volgroeien.

Op hetzelfde plekje, waar je overigens alleen met de boot kan komen, waren ineens nog 6 boten ofzo. Enorm druk. Allemaal kijken. Onwijze selfiegeile mensen die 100 foto’s nemen van zichzelf. Links kijken. Rechts kijken. Zonnebril op. Zonnebril af. Klik klik klik. Vreselijk. Mensen met ipad…. vreselijk…  aziaten. Euhh ja. Daarom uit protest een nieuwe profielfoto, een selfie op Whitehaven beach.

Toen gingen we nog een klein half uurtje waren en gingen we op het strand 2,5 uur lekker luieren, zwemmen, luieren, zwemmen, in de branding zitten. Jezelf 10x insmeren met factor 50. Nee. Ik ben vandaag niet verkleurd verder.  Het zand is trouwens net meel. Zo zacht. Enige plek op aarde waar deze samenstelling voorkomt. Zand was ook gewoon koel. Superfijn, en zacht. Nasa haalt jaarlijks hier zand op en gebruiken het voor de hubble telescoop. Voor de rest is het beschermd en mag je het niet mee nemen.

Vervolgens weer verzamelen en op naar een snorkelplek. We moesten wetsuits aan. Als ik ergens geen fan van ben. We moesten ze eigenlijk ook al aan op het strand maar daar had ik al helemaaaal geen zin in. Je moet ze dragen voor de stingers. Oftewel de kwallen die je goed kunnen steken. Het is niet het seizoen dat ze er veel zitten maar ze zitten er altijd.

Snorkelplek. Het was mooi. Maar veel was dood door de cycloon van een half jaar geleden. En het was ook zanderig en troebel. Het was wel echt mooi. Maar wij zijn gewoon een beetje verpest.

Uiteindelijk weer met het bootje terug. En waren we gelukkig dus vandaag niet gigantisch verbrand en hebben we op 1 van de mooiste stranden van de wereld lekker liggen chillen.

Morgen gaan we lekker van de kust even weg voor een dagje en nachtje. Even weg van drukte en toerisme. Maar dat vertel ik jullie morgen als we bereik hebben. No worries.

Oja hier op de camping is een zwarte poes aan komen lopen naar de cycloon. Dakloos :(. Er staat voer in de koelkast en een briefje erop. Please feed me. En er ligt een kammetje etc. Dus ik ben al 3 avonden het poesje aan het knuffelen. Zooo lief en zielig.