Botswana 24/25 mei

Dumela raa/dumela maa
Het leven in de delta is weer een ervaring opzich. Om half 9 zouden wij opgehaald worden maar de receptie van de camping was even vergeten ons te melden dat ze de tijd hadden gewijzigd naar half 8. Maar het is allemaal goed gekomen. Samen met nog 2 andere zeer bekakte Nederlanders gingen we met de auto naar de mokoros. Mokoros zijn een soort kano’s. Vroeger werden ze gemaakt van boomstammen maar dat mag tegenwoordig niet meer en zijn ze van fiberglas.
Gelukkig hoorden we dat de andere Nederlanders alleen voor een dagtrip gingen want er kon gewoon geen woordje vanaf komen. Lekker gezellig. Wij gingen lekker kamperen! Bushkamperen. Maar goed. Wij moesten daar een klein kwartiertje wachten want alle kampeerspullen en eten etc moesten mee. Je schaamt je bijna dood want dit was allemaal voor ons twee. Wij gingen in de Mokoro zitten samen met onze gids die onze de hele bushreis begeleid heeft. Dix is zijn naam en heeft engels geleerd voor en door de toeristen. Soms is het niet te volgen en zijn humor ook niet. Want dan gaat hij vertellen hoe bepaalde dieren zich gedragen en dan doet hij de ik vorm namens de nijlpaard bv. Hello croco. Why are you also in this lagoon. Wij lachen erom. Doen alsof het een geniaal verhaal is. Maar soms konden we het echt niet volgen. ?. Maar goed onderweg in de Mokoro naar ons onbewoond eiland kregen we nog op ons verzoek les in Setswaans (taal Botswana) en dumela is goededag en tegen een meneer zeg je dumela raa en tegen de mevrouw zeg je dumela maa. Dank je wel is danki. Makkelijk dus :). Leuke route door kleine kanaaltjes en informatie over de beesten. Bijvoorbeeld er zitten veel nijlpaarden in het water. En elke dominante man heeft zijn elke territorium en daar mogen alleen vrouwtjes in rondzwemmen. Zelfs zijn zonen kan hij niet hebben en zal hij vermoorden. Dus de moeders verstoppen hun zonen in de kleine kanaaltjes. En daardoor is het varen in de kleine kanaaltjes al gevaarlijk.
Toen wij aankwamen, al rond 11:00, werden we eerst getrakteerd op een brunch. Er was namelijk ook een chef mee. Een hele enthousiaste man. Wij moeten zijn mailadres aan iedereen geven die het maar wil hebben want hij wil met iedereen kamperend door de delta, van eiland naar eiland, terwijl hij met de mogelijke faciliteiten in de bush geweldige gerechten klaar maakt. De tenten waren al opgezet incl een plekje voor het toilet.
Inmiddels waren de twee kakkers terug van hun wandeling en gingen ze ook hier lunchen. En ineens zegt de bekakte meneer. Ooh ze hebben een soort toilet neergezet daar. Jaaa een soort koelbox met laatjes En wij lagen helemaal dubbel. Het was een soort portapotti. Wat een achterlijke omschrijving. Hahahaha. Maar ze hadden ook nog een ander toilet. Gewoon een wc brilhouder met een gat in de grond en een schep.
Daarna moesten we wachten tot 15:30. Wij hadden verkeerde info gekregen met zwemmen etc. Zwemmen is uit den boze. Rondlopen mocht ook niet. Te gevaarlijk. Mochten met onze enkels in het water bij de mokoros. Dan maar onze boeken uitlezen in het zonnetje/schaduw. Hierbij hadden we wel zoiets van zonde van de tijd. Dan hadden we net zo goed wat later opgehaald kunnen worden. Maar goed de omgeving is mooi. Geluid van de hippos is nog steeds bijzonder. Rond 15:00 uur gingen de kakkers zonder ons een blik waardig te keuren (terwijl ze praktisch naast ons zaten) weg, terug naar Maun.
Om half 4 gingen we wandelen. Twee begeleiders. Moesten achter elkaar lopen. 1 begeleider voor, 1 begeleider achter. We mochten niet hard praten. Als hij zei: Back dan moest je direct teruggaan ivm boze diertjes. Etc. Het was een mooie wandeling. Geen boze dieren. Hebben 2,5 uur rondgelopen. Veel dieren gezien. Mooie zonsondergang.
Toen we terug kwamen, was de chef al het avondeten aan het klaarmaken. Vlees op de braai. Zelf gemaakte pindasoep op de braai. Het rook fantastisch. Hij had zelfs een soort geimproviseerde oven (metalen blik op de braai)
Ineens! Sprong iedereen op. De hippos gingen vechten om hun territorium. Wij sprongen mee op en liepen een stukje mee en we zagen beide een hippo rennen! Whaaaah hard man! Zo’n dik vet beest, zo hard! Ze kunnen wel 40 km/h rennen. Grappig want 5 min daarvoor stonden we nog met een bakje koffie aan de oever genieten van de natuur. Maar goed. De twee mannetjes renden om onze campsite heen en de mensen van hier renden gewoon mee. Wij bleven wel bij de tent en hebben 40-50 min geluisterd naar het gevecht. Het schijnt meer elkaar uitdagen zijn dan echt vechten. Allebei een kant van de boom en dan rondjes lopen en lawaai maken. Wauw. Echt niet normaal gewoon. Dit komt ongeveer 1 keer per jaar voor. Dus vandaar dat iedereen hier zo opsprong.
Daarna heeerlijk gegeten en hebben we met de mannen rond het kampvuur gezeten. En wij hebben nog nooit zo’n sterrenhemel gezien. Zelfs een ander sterrenstelsel konden we zien. (A long time ago in a galaxy far away 😉 ).
Tijdens het slapen hoorden we nog een nijlpaard rondlopen en er heeft een buffel of een olifant naast de tent gestaan. Spannend zo in de bush. Wekker ging om 6:30. Direct een licht ontbijt want we gingen meteen een wandeling van 3 a 4 uur maken. Nu maar met 1 begeleider. En we hebben weer veel dieren gezien. En het is zo gek want je staat er gewoon. Als zij boos worden, ben je de pineut. Er is geen auto waar je in kan springen oid. Toen zagen we olifanten en liepen er een beetje naar toe. En ineens dacht een olifant. Weet je wat,ik loop jullie wel tegemoet. Gids draaide direct om en we stonden even achter een bosje te schuilen want hij kwam wel erg vlot op ons af. Gids vertelde dat ze slecht zien maar goed horen. Dus ze horen ons maar dan willen ze onze geur even ruiken. Maar ik vond het wel even eng. ;). We stonden nu uit de wind en de olifanten zijn relaxter als je voor de wind staat en zij kunen ruiken wat je bent.
Wij Hebben heel veel giraffen gezien. En konden redelijk in de buurt komen. En ze hebben hier veel zebra’s!! Niet normaal zoveel!! Zo gaaf. Ook hebben gnoe’s , hippos en vele vogels gezien.
Toen we terug kwamen stond er een heerlijke brunch klaar. Daarna nog even relaxen, bijkomen van de flinke wandeling in de hitte, gingen we weer met onze mokoro’s terug naar Maun.

Rond 15:00 kwamen we terug op de campsite en wij waren heel erg blij met de normale toiletten etc. ;). Daarna moesten we direct door. Jaja. Drukke Nederlanders, want we gingen vliegen! 1propellor vliegtuig over de Okavangodelta. Er was plaats voor totaal 6 plekken incl piloot. Maar we waren maar met zn tweee excl piloot ;). Wat een luxe! Eerst nog een paspoortcontrole en baggagecontrole.  Daarna door naar het vliegtuigje. Piloot was een spanjaard en deed nog even de controles en gaf ons ook nog even allerlei informatie. Waar de nooduitgangen waren, riemen vast, we mochten niet roken en waar we de rest van alle info konden vinden op het kaartje in de stoel voor je. Toen gingen we vliegen!

Gaaaaaaf!

Dieren spotten voelde alsof we het weer voor het eerst deden ! Jaaa een giraffe,olifanten, enorme grote groep buffels, zebra’s, nijlpaarden en de vele impala’s niet te vergeten.

Gerard zat naast de piloot  en de piloot vloog exact op 150 meter. Hiervoor had hij een speciaal vergunning. En hij maate prachtige bochten. De delta zag er zo mooi uit. We zagen veel brandjes. Deze waren gewoon spontaan begonnen of de vissers hadden he aangestoken.

Een aantal iphone foto’s. Waarschijnlijk door elkaar. Zoek ook de dieren op de foto’s. Baie avond!