Sydney: Walvissen en Architectuur 8

Hi All!!

De reis naar Sydney was uberchill en goed te doen. Vlucht naar Dubai was bijzonder omdat we een aso naast ons hadden zitten die letterlijk zat te ssssssten naar blerende kinderen. Na 10 sec was hij het al zat, ging hij ruzie maken met diverse moeders. Bitch spring aub uit het vliegtuig, ik gooi je kind er wel achteraan… Dussssss…. Goed voor de ambiance. We zaten een redelijk nieuwe a380 en hij was echt heerlijk luxe. Groot schermpje, prima entertainment. 6 uurtjes, goed te doen. Toen 2 uur overstap in Dubai. We hebben nog de Burj Khalifa gezien. Kunnen we ook weer van ons lijstje afhalen ;). Bijzonder airport. Megadruk, (en dat om 2 uur s’nachts), alleen maar glitter en goud. Mannen in witte jurken met rode theedoeken op hun hoofd 😉 en gesluierde vrouwen. We kregen daar wel een extra security check, ik ging weer eens af bij het metaalpoortje en mocht onderzocht worden in een apart hokje door een gesluierde vrouw. Weer wat om af te strepen :P.

Daarna nog een korte vlucht van rond de 13 uur. Het viel ons echt mee. We hebben beide geslapen. Er zat een rustig iemand naast ons :). Scheelt een hele boel. Douane ging ook perfect. Moment van landen en dat we buiten stonden met de koffers bij de taxi zat 30 min tussen. Al die horrorverhalen, je komt uit Amsterdam gevlogen dus extra controle, honden, enge mannen met enge vragen etc. Helemaal niks. Maar goed, we gaan nog 2 binnenlandse vluchten maken. Hierbij kloppen we het even af :P.

Hotel is prima genoeg. Bedden liggen heerlijk en we hebben ook heerlijk geslapen. Hopelijk hebben we geen last van een jetlag.

Vanochtend om 8 uur ging de wekker. Alle spulletjes gepakt en we zijn gaan lopen. Eerst even een ontbijtje gescoord bij Woolworth en zijn doorgaan lopen naar Circular Quay. Haven waar de Harbour bridge aanligt en Operahouse.  Eerst op een bankje met geniaal uitzicht ons ontbijtje opgepeuzeld. In het zonnetje, 20  a 22 graden met een heerlijk windje. Toen hebben we het Operahouse bekeken. Deze bestaat uit meerdere delen. Een eetgedeelte, concert hal en theater. Helaas zijn we niet binnen geweest. Je moet altijd iets hebben om voor terug te gaan. Toen zijn we naar de andere kant van de haven gegaan. Van het mooie uitzicht genoten. Er is zoveel te zien ook aan de overkant en al die ferries en bootjes. We hebben ook de Harbour bridge bekeken vanaf de grond en onder door gelopen en via de kust gelopen naar Darling Harbour waar we om 14:oo moesten zijn om op walvissentocht te gaan. Het is echt een mooie wandeling langs het water. Je ziet elke keer wat anders. Eilanden etc. Heerlijk om af en toe te stoppen. Overal zijn bankjes waar je even op kan zitten en kan genieten van een lekker flesje water.
Wij gingen met een speedboot en ik kan je vertellen we gingen hard!!!! Flinke klappen wauw.

Ineens ging de kapitein helemaal uit z’n dak. Hij had een jump gezien, een grote splash… wij helaas niet want moesten blijven zitten en hij stond gewoon. Maar dat is wel uiteindelijk de walvis geweest die we 1,5 uur lang gevolgd hebben. Hij was 7 meter lang. Jonkie want hij kan 11 meter worden. Hij kwam elke keer 5 a 6 keer even aan de oppervlakte lucht halen, en als hij zn staart goed liet zien, liet hij zich flink zakken en was dan zeker niet zichtbaar voor 5 tot 10 minuten. Helaas geen splash gezien want dat doen ze eigenlijk bijna nooit. Ze kunnen hier van April tot Oktober bijna een walviszekerheid uitgeven. Ze zien ze bijna altijd. Grote migratie van Antartica naar het noorden is wel een beetje voorbij maar elke dag zijn er nog altijd bultrugwalvissen te zien. 1 keer zat hij ineens bijna naast de boot, kwam hij ook op ons af en dook toen onder de boot door. Toen moesten we weer terug helaas. Maar we hadden allebei nog nooit een walvis gezien dus dit was super tof!!  Maar de kapitein had nog een cadeautje voor ons om mee af te sluiten. We hebben de enige echte Australische zeehond gezien!! Supertof toch :). Oh en de kust is zoooo mooi. Echte klif

Daarna liepen we door naar de Harbour bridge, weer helemaal terug. En nu een andere route. Sydney is zo verrassend. Mooie straatjes, dan weer heel erg koloniaal, dan weer prachtige hoge gebouwen. Het is glooiend, maakt het ook onwijs mooi. Dan weer een trappetje om naar beneden of boven te komen. Het is echt een gekke stad maar zo mooi. Een skyline waar je u tegen zegt. Gaat je hartje harder kloppen van Rotterdam. Ga dan naar Sydney. Rotterdam is een lachertje.  Het is nu geen hoogseizoen en er is bijna geen toerist te vinden. Een verdwaalde Aziaat en een aantal hollanders…. maar verder niet. Weer is geniaal. Niet te heet en zeker niet te koud.

Maar goed, we hadden een mooie sunset vanaf de Harbour Bridge, lucht krijgt mooie pastelkleuren. Nog ergens lekker gegeten en een lokaal biertje gedronken en toen was het tijd voor skyline foto’s. Daar word mijn hartje natuurlijk blij van.

En toen waren we rond 22:00 weer in het hotel. En ik vergeet nog de helft te vertellen. We hebben zeker minstens 15 km gelopen en nu zijn we gesloopt. Daarom een kort (ja echt…) blog, de details krijgen jullie nog wel later ;).

Wij gaan lekker slapen! Morgen gaan we naar Manly en hopelijk ook Bondi beach :). Ik probeer morgen nog even wat meer details te vertellen over de gebouwen etc. Het is op dit moment 00:00 dus moet wel echt gaan slapen :(.

Let op , alle foto’s hieronder zijn snel omgezet in jpeg en ernstig gecomprimeerd, ook omdat internet zooooo traag is. Dus let niet op kwaliteit maar op sfeer  🙁