Sydney: Manly beach to Bondi Beach to Bronte beach. Yeah mate! 6

Hoi!!

Gisteren was Gerard nog rete enthousiast. Geen last van jetlag. Vanochtend, ja hoor, allebei 4:30 klaarwakker. Vreemde jetlag maar het was wel zo. Irritant. Gerard heeft nog een beetje kunnen slapen en ik heb lekker een boekje gelezen. Af en toe wel een dipje maar het viel wel mee…

Om 9 uur hadden we de ferry vanuit Sydney Circular Quay (haven bij operahouse )  en daar gaan heel veel ferry’s naar heel veel plekken. Wij moesten naar Manly beach. Hadden een ontbijtje gescoord bij de winkel en lekker tijdens het varen opgegeten. Ondertussen genoten we van de fantastische skyline. Echt ideaal zo’n ferry. Even een kaartje voor oriëntatie bij gedaan. Operahouse (waar Circular Quay is), ligt rechts van de Royal Botanic Gardens en Manly beach rechtsboven.

Eenmaal aangekomen gingen we met fietsen Manly door. We gingen een hele populaire route doen met 3 hele steile stukken. Was niet heel tof, heb vakantie… Maar goed  ik heb het gered :P. En de traktatie was echt super mooi! Vet uitzicht over de stad en kust. We hebben gefietst door het Sydney Harbour National Park met uitzicht vanuit North head.

Manly hoort nog wel bij Sydney. Het is een buitenwijk.  Manly staat bekend om zijn mooie stranden, goede surfcondities en toeristische trekpleister. Kapitein Arthur Philip gaf Manly zijn naam nav zijn eerste indruk van de Aboriginals. Die kwamen hem door het water tegemoet toen hij in Australië arriveerde.

We hebben heerlijk gefietst en zijn even lekker bijgekomen op het strand en kijken naar de vele surflessen. Goed vermaak. Met de ferry terug en hebben direct de bus gepakt naar Bondi Beach. Nou ja, niet zomaar de bus gepakt. Je moet een OV chipkaart hebben, Opal genaamd. Je kan ze niet trekken uit een automaat maar je moet ze halen bij de supermarkt en andere kleine winkeltjes. Eerste winkel, had storing… zucht.. Uiteindelijk verderop waren we geslaagd en konden we eindelijk naar Bondi (uitspreken als Bond-eye) beach. En in principe kennen we allemaal Bondi beach wel toch? Van die hele sexy strandwachten, bruin en gespierd, mooie glim. Ik kon niet wachten. Na een mooie en best nog wel een lange busrit zijn we aangekomen. Het is hier net voorjaar en het was te koud/winderig dat heel Sydney en half Azië daar lag bij te komen. Hoezo half Azië, op tv zijn het altijd de Aziaten die gered moeten worden en als een halve walvis uit het water gesleurd worden. Maar wat een mooie strand! En de golven waren zeker 1,5 – 2 meter hoog. De surfers gaven nog best een mooi showtje.

Vanaf Bondi Beach kan men naar andere stranden wandelen via paden langs de kust richting Bronte Beach. Een hele verrassende wandeling met uitzicht op de kliffen, rotsen, knappe mensen en surfers.

Oja even tussendoor.  De hele dag zien we hardlopers. En overal in Sydney lijken wel attributen staan, speciaal voor de hardlopers/wandelaars zodat ze nog even wat sit ups kunnen doen, even opdrukken en dan weer verder hardlopen. Echt onwijs veel hardlopers en wij worden er al moe van als we er naar kijken. Dus oplossing, Jo en Geer gaan naar Aussie verhuizen en worden slank 🙂

Terug naar de route. Op het kaartje hierboven kan je trouwens zien waar Bondi beach ligt, rechtsonder.

Het eerste uitzichtspunt is ‘Mackenzies Point ‘. Vanaf hier zie je Noord- en Zuid Bondi. Op dit punt zijn ook een aantal eeuwenoude Aboriginal schilderingen te zien. Het eerstvolgende strand dat je na een kleine afdaling tegen zult komen is ‘Tamarama Beach’. Dit is een klein strandje, dat vooral populair is bij de rijke en vaak ook beroemde lokale bevolking. Je kunt er af en toe surfen, maar meestal is het hier wel een beetje gevaarlijk vanwege de rotsen.

Na Tamarama kom je na een klim omhoog uit bij ‘Bronte Beach’, een strand met een flink stuk grasland waar je heerlijk kunt picknicken. Er is toezicht op het water, dus als je tussen de vlaggen blijft zwemmen, kan er weinig gebeuren. Het strand heeft ook een aantal gezellige cafés

Bij Bronte hebben we de bus gepakt, vervolgens de trein, we hadden nu toch zo’n ov chipkaart, dan maar uitbuiten :P. Luxe trein! Het is een beetje een mixje tussen een metro en een dubbeldekker trein. Goed geregeld allemaal en we waren zo op onze volgende bestemming wat we wilden doen.

The Sydney Tower. Hoogste constructie in Sydney en de rest van Australië. Het is zelfs op een na hoogste constructie van het zuidelijk halfrond (hoogste is de sky tower in Nieuw Zeeland). De toren steekt 309 meter oven het zakencentrum van Sydney uit.

Om er te komen, moet je eerst door een winkelcentrum met Prada, Gucci en andere merken waar we natuurlijk vaste klant van zijn. We vielen ook totaal niet op daar met onze Jezus sandalen. Ingang van de uitkijktoren zat op de 5de verdieping. De uitkijkgalerij van de Sydney tower zit op 250 meter hoogte.  We waren er express rond zonsondergang, we zagen de blue mountains in de verte. Helemaal leuk. Vervolgens zie je alle lichtjes aangaan (logisch) maar is toch een leuk zicht.

Wij verblijven trouwens  in een hotelletje aan de Georgestreet, vlakbij Chinatown en 300 m Darling Harbour vandaan. Heel Georgestreet ligt open ivm aanleggen van tramrails. Hebben wij verder geen last van maar daardoor is het wel rommelig en wat druk.  Je kan merken dat we tegen China town aanzitten want om de 30 meter kan je een thaise massage krijgen met happy hour (ipv happy ending? ) Geen idee maar wel opvallend :P.

Voor de rest zijn de straten schoon, wacht iedereen netjes op de stoplichten. Bijna geen getoeter. Heerlijke stad. Ik wil hier echt vaker komen.

Voor de rest gaan we vanavond even lekker eten op onze hotelkamer en onze tassen inpakken. Onze tijd in Sydney zit er op en het is tijd om naar de Outback te gaan en dan gaat ons camperavontuur beginnen!

Oja het heeft weer eens een 1,5  uur geduurd voordat de foto’s online stonden. Ruk gewoon..Komende week wrs geen foto’s.  Maar als we ooit nog eens terug komen, dan zal ik ze allemaal nog even mooi posten :). xx