Zambia 17 mei

Baie avond allemaal,

Wij hebben zo ontzettend lekker geslapen vannacht. Allebei wel apart met mosquito net maar op zich maakt dat niet uit aangezien we het ruimschoots inhalen in onze tent. Tent is zeker ruim maar normaal liggen we niet zo dicht bij elkaar ;).

Na het ontbijt zijn we met de taxi naar de almighty Victoria Falls gegaan. Ze raden sterk af om met de benenwagen te gaan omdat we al in een nationale park zitten met allemaal wilde dieren. Dus met de taxi. Meeste charmante ahum dame zijn we richting de vic falls gegaan. Zij regelde ook meteen de tickets en gooide ons af direct voor de ingang. Goede service zo van de taxi chaffeuse. En blijkbaar is er een regel. Diegene die je haalt bij je hotel, brengt je ook terug. Goed geregeld hier.

Aangekomen bij de ingang. Het was helemaal niet druk. Achter ons kwam een busje aan met Japanners. Allemaal al in een poncho. Hilarisch 30 graden en die spleetogen maar zweten in hun pakkie. En ze zijn zo grappig. Komt er een safari auto voorbij met zo’n groep. Hebben ze allemaal een mondmasker op ?.

Terug naar vandaag. Wij hebben als eerste the photographic trail gedaan. Daarna de trail met de knife edge bridge en later nog de upper trail. Oftewel van afstandje, exact ervoor en van boven af. Wat een geweldige, indrukwekkende , prachtige, natte waterval. Van een afstandje voelde je de mist al. Het was warm. Heerlijke verkoeling. Prachtige fotos en videos gemaakt. Toen naar de trail met de brug. Wij hadden de brug al op afstand gezien en zagen de mist al over de brug gaan.

De waterval heet Mosi oa tunya. Dit betekent. Smoke that thunders. Je hoort regelmatig de kreet ‘mist maakt je gezicht nat maar achter je oren dondert het’.

Toen naar de brug. Alvast een regenhoes over mijn camera gedaan. Toen de poncho’s. Deze hadden wij nog in Costa Rica gekocht en daar niet gebruikt. Dus eindelijk konden we ze gebruiken! Op naar de brug en naar de route erachter. Wij kwamen mensen tegen zonder poncho maar waren zo doorweekt. Snel doorlopen. Nou serieus! Het leek wel of we in de waterval zed stonden. En het enige wat ik bedacht. Neeeee. Ik vertrouw de regenhoes van mijn camera toch niet. Ik liep heel hard door naar een droger stuk. Gerard had veel plezier met zn waterdichte actioncam. Snel mijn camera in de rugzak gedaan in een handdoek. En toen was het genieten. Ook weer een vette route met regen en donder. Daarna nog even de route boven. Nog even gespeeld met mijn camera en sluitertijd. Gerard met zn actioncam en de onderwaterwereld. Wat zijn de watervallen mooooi! Zowel van de lucht als gewoon erop! Op de terug over de brug heb ik extra genoten van het geweld van het water. Klein regendansje gedaan tussen alle regenbogen die je overal dan ziet.

Daarna nog even willen kijken voor souvenirs. 30 kraampjes. 30 mannen. Oh hello. Hello sir nice beard. Hello madame. Can i show you. En als je ergens ons mee weg kan jagen!..

Daar nog even gelunched. En misschien denk je. Oei. Op zo’n toplocatie, denk aan je portomonnee ! Maar voor nog geen 10 euro heb je een complete maaltijd incl drankjes voor 2.

Klaar met de lunch. Op naar de lodge. Taxi stond al klaar. Nederlanders kunnen nog wel wat leren van de strictheid van de Zambiaanse mensen. ?

Vanmiddag gingen we een sunset cruise maken op de Zambezi rivier. Eerst zouden we met een boot gaan incl diner. Maar dat was gecanceld. Toen naar een tochje met hapje en drankje. Wij werden weer eens stipt op tijd opgehaald bij de lodge. Toen gingen we naar zo’n luxe hotel. Had ook allemaal awards gewonnen met. Best luxury hotel of the world. Bijna eng. Een zwembad wat bijna overloopt in de rivier. Zo ontzettend mooi. Toen aan boord stond er een live bandje met lokale instrumenten en lokale teksten te zingen. Klonk wel relaxed. We vroegen ons af wat ze zongen. We dachten aan de Zambiaanse versie van ‘even aan mijn moeder vragen’. Haha! Ik zie het helemaal voor me.

Heerlijk gevaren. Zaten in het zonnetje. Ik denk dat het heeel goed was voor ons kleurtje. Lekker Mosi biertjes gedronken. Hapjes waren wel ok. Hebben hippos en vogels gezien. Helaas geen ander groot wild. Een prachtige zonsondergang en goed geentertained.

Morgen gaan we weer terug naar Botswana. En daar gaan we weer een sunset cruise doen maar dan op de choberivier waar heel veel olifanten zwemmen. Hopen op een iets meer spannende boottochtje dan vandaag.  Vandaag allemaal iPhone en actioncam foto’s en een video!