Zuid Afrika 29/30 mei

Hoi! Hierbij het laatste verhaal van onze vakantie

Zo 29 mei:

Vandaag vertrekken we naar onze geliefde Zuid Afrika. Aangekomen bij de grensovergang kregen we eerst een kaartje voor de auto met een stempel. Vervolgens door naar het loketje costums. Hup stempel 2, dan naar de immigration, stempel 3 en beide een stempel in onze paspoort. Weer in de auto. Bij de gate het kaartje inleveren. Vervolgens weer de brug over. Dit is een stukje niemandsland. Best een bijzondere brug. Is maar 1baans. Best een lange brug, zonder stoplicht. Dus het is een beetje gokken over je erover kan. Nu aangekomen bij de douana in Zuid Afrika. Begin van de gate krijg je weer een kaartje    Met een stempel. (In het Afrikaans stond er ‘hekpas’ ). En je raadt het al. Toen naar customs. Stempel 2 en daarna in de rij voor de immigration. Uur in de zon gestaan. Pff en daar stempel 3 en de 9de! Stempel in de paspoort van deze vakantie. Maar we mochten door! Het voelde weer heerlijk om te rijden in ZA. Ineens kregen we toch weer een politiecontrole. Gewoon routine, rijbewijs en verzekeringscontrole. En de agent was aardig! We moesten iedereen vertellen dat ze op vakantie moesten komen in ZA. En over hoe zij de winter ervaren en wij. Etc. Zo’n verschil met de Botswanen.  Onderweg naar het Marakele National Park kwamen diverse sloppenwijken tegen. Oei deze herken je echt wel en zie je ook weleens op tv. Golfplaten tegen elkaar en zo verdeel je allemaal hokken waar mensen kunnen leven.

Toch maar door naar de camping. Laatste wildlife camping zonder faciliteiten (behalve braai uiteraard, dat is zoals jullie inmiddels wel weten, een primitieve levensbehoefte van de kampeerder). Het gebied is hier bergachtig. (Waterberggebied) Zo ontzettend mooi. Beetje rood tintje zit in de bergen en in dit national park zit nog the big five dus je kan ook nog een beetje gamedrive doen. Wij gingen echter nu voor natuur. Direct bij aankomst zijn wij naar de viewpoint gegaan. Een uur rijden, maar een geniale route, klimmen naar 2100 meter hoogte terwijl je allerlei dieren passeert. En een uitzicht!! Fantastisch. Wat een verschil met het platte Botswana. We waren er rond 16:00 en we moesten om 16:30 echt weg om op tijd te raken op de camping. Je krijgt een serieuze boete als je na zonsondergang nog rond rijdt. Zonnetje was al bezig met de daling terwijl wij daar boven op de wereld stonden. Wat een prachtig uitzicht. Onderweg terug staken er ineens 5 witte neushoorns over. Ha! Hebben ze nu gezien in een speciaal beschermingsgebied in Botswana(beheert door de militaire eenheid ) en in een nationaal park. Woehoe!  Toen naar de camping. Mochten zelf een plek uitzoeken. Weer van die achterlijke grote plekken. Wij hadden een plek uitgekozen aan een platte weide met uitzicht op de bergen. Zo ontzettend mooi! Zo jammer dat we hier maar 1 nacht zijn. Maar ja. S’avonds was het flink koud. Echt een groot verschil met het noorderlijkste punt waar we zijn geweest deze vakantie. Maar onze kampvuur maakt alles goed. Oja! We hadden nog boodschappen gedaan. Maar ze verkopen geen drank op zondag! Mag niet van de wet. Dus geen bonte avond. Maar wel een ander hoop lekkers :).

Maandag 30 mei:

Onze laatste 24 uur in Zuid Afrika. Wij vliegen dinsdag pas om 01:00 maar moeten de auto wel vanmiddag om 16:00 inleveren.

Ik werd vroeg wakker om 06:00 want ik moest nodig naar het toilet. Maar er waren bokken aan het vechten en rond aan het rennen (het is paringsseizoen, dus de bokken zijn aan het vechten om de vrouwtjes) en toen kwam er nog even een hyjena voorbij. Daarna durfde ik wel naar het toilet haha. Toen ik terug kwam stond er ineens drie giraffes in de weide. Best dichtbij de tent. Zo ontzettend mooi tijdens zonsopgang. Heb nog even 30 min gekeken en toen nog even snel in bed gedoken. Het was best koud en we hebben heeeerlijke warme slaapzakken.

Tegen 08:00 gingen we er maar echt uit. Ik schrok mij rot ! Stond er een struisvogel bij de ladder ! En hij keek niet heel erg happy. Uiteindelijk liep hij wel door. Volgens mij was dit zijn vaste ochtendwandeling want hij kreeg zelfs de baboonveilige prullenbakken open en hij heeft nog twee keer geprobeerd iets van de tafel af te halen. Maar wij klapten dan hard (deden de Zuid Afrikaanse buren ook) en hij keek dan wel dreigend en ook met zn vleugels maar liep wel weg. En hij was grooot! Wat een helden op sokken zijn we toch ook. Maar goed. Hij kreeg wel een stempel: onze huisdier van de dag.

Auto helemaal opgeruimd. Spullen die we overhadden, hadden we aan het schoonmaakpersoneel gegeven. Waren ze heel erg blij mee. En daarna was het echt tijd om naar Johannesburg te rijden. Eerst naar de uitgang van het nationale park. Nog even een kleine autocontrole, of we gaan neushoorn in de achterbak hadden liggen. Dit was niet het geval dus konden door. Weer door de bergen, op de officiele hoofdweg maar aan beide kanten wel beschermd gebied. We zagen nog veel giraffen. Ze zwaaiden ons uit ;). Wil je op deze weg rijden dan krijg je te maken met meerdere anti stropers controle. Ontzettend goed !

Door Zuid Afrika rijden is zo leuk. Mooie dorpjes komen je tegen. Weltevree, welgevonden, speculatie, zwartkloof etc.  Een slager met de naam : Oom Kallie se slaghuis. En dan al die reclameborden langs de weg. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

Auto inleveren ging op zich prima. Nog even getankt van te voren. En net als op Curacao tanken er jongens voor je. Maken zelfs je ruit schoon, spanning van je banden etc. En ze waren aan het juichen toen we eraan kwamen. Ruziemaken wie ons (de toeristen) mocht gaan helpen.  Jullie gaan zeker naar huis vandaag ? Nog wat eten in je vriezer. Nog wat eten in de la. Vandaar dat ze enthousiast waren. Maar we hadden dus niks meer. Bij het autoinleveren gingen ze nog even checken of we de twee tanks echt wel volhadden. En blijkbaar was dat echt een mannending want Gerard mocht mee. En ik niet. Ik mocht binnen zitten. Ze hebben de airco op verwarmen staan. Ze hebben zelfs een terrasverwarmer binnen. Gelukkig staat die niet aan. Vies zat. Buiten is het 23 graden met een heerlijk zonnetje. En als de mensen naar buiten gaan, dan allemaal met hun winterjas naar buiten. Maar goed. Het duurde 2,5 uur om de auto in te leveren. Efficiency kennen ze zeker niet. Een uur erover doen om te kijken hoe vol je tank is, en dan 0,3 l  van de 140 bij moeten betalen.. Tel uit je winst…. 0,3 l kost0 0.17 euro.

Oja : we hebben deze vakantie 4200 km gereden. ???

Oh wat gaan we Afrika missen. Wel om de volgende redenen

-de braai

-elke avond fikkie steken

-de rust. Urenlang geen tegenligger tegenkomen. Ook niet in de nationale parken. Zelfs in het kruger reden wij uren zonder dat we iemand tegenkwamen

-goedkope mals vlees

-goedkope diesel

-de zon

-de dieren (gelukkig we 2 katachtige thuis 😉 )

-zoveeeeel om op te noemen

Nog een par iphone fotos. Wij gaan ons vermaken nu op de airport. Vliegen dus om 01:00 en komen om 16:00 aan.