Zuid Afrika 9 / 10 mei boze ollies in het Kruger park.

Poging 1000 om een blog neer te zetten. Vorige keer ging het al niet zo super met internet en kwamen de foto’s dubbel. Nu komen er geen foto’s (kijk voor een paar op fb) want internet is zooooooooooo traag. Maar wij mogen niet klagen. Wij hebben drie dagen geen internet gehad en eigenlijk was het best lekker.
Ik probeerde net al van de afgelopen drie dagen te uploaden. Ik kreeg een foutmelding en toen was alle tekst weg. Dus hier maar een beknopte omschrijving van maandag.

Maandag 9 mei:
Vannacht heeft er eerst een aap lekker lopen springen op de tent. Beide hadden we een klein adrenaline momentje want je schrikt je echt rot als je lekker aan het slapen bent. Maar goed : Vandaag zijn we vanaf Blyde Canyon gereden naar het Kruger. Via een prachtige route. Anders dan het reisbureau had gezegd. Kleine detour maar was zoooo ontzettend mooi. Volgens mij hebben we de panorama route helemaal afgereden. Reisbureau had geschreven, rij nu de weg terug…
Wij kwamen rond half 11 aan bij het kruger. Het was nog ongeveer twee uur rijden vanaf de campsite. Je moet eerst wat papierwerk invullen. Heb je een reservering voor je camping. Zo nee, dan ben je niet welkom en je moet echt alle vouchers laten zien etc. Heb je een vuurwapen mee? Zulke vragen. Wij hebben daar nog even wat kaarten gekocht. Een gedetailleerde map van het kruger waarbij je je dieren ook kan afstrepen wat je gezien hebt. En een klein overzichtje van dieren in het afrikaans. Hilarisch. Bv Seekoei! Wat zou het zijn?

Wij gingen maar snel naar binnen en heel langzaam rijden. Gerard reed en moest naar rechts kijken (stuur zit rechts) en ik ging naar links kijken. Maar ja ook soms voor, en misschien wel achter je, je weet maar nooit wat er langs je heen gaat.
Ja een antilope. High five. Olifant! Hoppa. En zo gingen we nog een tijdje door.
Wij hebben zebra’s gezien, heeel veel olifanten, nijlpaarden, krokodillen, antilopes, vogels, Geweldig. Toen de zandweg op. Kwamen we een hele grote kudde olifanten tegen. Ze stonden een beetje in de bocht. Half op de weg etc. En na een flinke tijd wachten, moet je toch een keer passeren. Maar er was ook een baby olifantje bij. Dus wij waren alert. Moment dat we in de buurt kwamen, werd moeder overste boos en ging wapperen met dr oren en geluid maken en kwam op ons afgelopen (wel langzaam). Ik riep tegen Gerard. ACHTERUIT ACHTERUIT (spannend he ) pffff adrenalineeee. Uiteindelijk toen we genoeg afstand hadden, ging hij of zij de bosjes weer in en konden we heeeel snel passeren.

S’avonds naar de camping. Volgens het reisbureau moesten we niet al te veel verwachten want het zou sfeerloos zijn etc. Maar het was geweldig!! Wij stonden tegen het hek wat tussen het kruger en de campsite in zat. Terwijl wij arriveerde stond er ook een grote olifant daar. En s’avonds kregen we nog even bezoek van hyjena’s die continue langsliepen.
Wij haddden daar ook een zeeeeer enthousiaste Zuid Afrikaanse buurman. Hij sprak afrikaans tegen ons en wij konden het gewoon volgen en een leuk gesprek voeren. Hij vertelde dat hij dol was op Nederland. Dol op Andre Rieu en hoe hij speelde in Maastricht en hij was vorig jaar nog bij BZN geweest in Kaapstad. Erg grappig. Tent slaapt trouwens fantastisch. Goed matje ligt erin. Wij klimmen er zo in. Hij staat met 15 min en hij is ingeklapt met 15 min. Erg fijn en ideaal. En wij maken dingen mee op de camping, die zouden wij niet willen missen met al die gepensioneerde Zuid Afrikanen op de camping :).

Dinsdag 10 mei:

Vanochtend moesten we om 4:45 bij de receptie staan van de camping omdat we mee gingen doen met de morning drive. Ik kan je alvast verklappen: wij hebben 1 dier gezien wat nieuw voor ons was : de jakhals. Het was erg koud. Wij hadden daarom extra dikke dekens gekregen. Gerard had het echt heel erg koud en zag er al heel snel uit als een oud vrouwtje, helemaal ingepakt. Wij werden wel getrakteerd op een prachtige zonsopgang. Het was erg vochtig en daardoor weer erg mistig. En met het zonnetje was het echt mooi. Wij kwamen nog wel andere mensen tegen die leeuwen hadden gezien. Wij en de gids hebben nog gezocht maar helaas. Het mocht niet baten.

Daarna gingen we de tent inklappen en er weer snel vandoor. Zelf hadden we wel succesverhaal gelukkig. Wij waren aan het rijden en wij zagen zebra’s bij een vijvertje. Heel erg mooi. Staan even te kijken en na een tijdje zegt Gerard: wat is daar in de verte. Kwam daar zo’n grote kudde Buffels aan. Stofwolk en al. Het was echt prachtig. Vervolgens spotten we nog een wildebeest. En het landschap is best mooi. Zeker als je van het asfalt af bent.

Het grappige is: ik had een jurrasicpark gevoel. Hek gaat open, succes, op eigen risico, niet je handjes buiten boord. En veel plezier :D. Al helemaal als je op de vele asfaltwegen rijdt.

Later zagen we weer een mooie zebra. Stond echt mooi te wezen en ik wil een foto maken. Kijk door mijn zoekertje. En ineens komt achter de bosjes een hoofd van een giraffe tevoorschijn. Gerard!! Een giraffe. High five. Wat zijn dat gave beesten. (Ik lijk net Freek Vonk of niet. Hahaha ) En ze zijn grooooooooooooota. En ze kunnen hard rennen. Echt fantastisch.

Wij hebben ook nog heel veel zwijnen gezien (pumbaaaaa’s met hun fantastische staartjes, echt zoooo grappig). Uiteraard ook heel veel antilopes, olifanten behalve de katachtige en de neushoorn.

S’avonds sliepen we in een noordelijkere camping. Punda Maria. Wij stonden weer bij het hek met uitzicht op het kruger maar er was nu ook een vijvertje. En er kwamen buffels en olifanten. Wat een lawaai maken buffels.
Wij hebben lekker de braai aangestoken die er stond. Kampvuurtje en genoten van de sterrenhemel en alle geluiden.

En we hadden weer een enthousiaste buurman. Een Zuid Afrikaan en wilde exact onze route weten en hij ging allemaal tips geven. Hij pakte zijn kaart erbij. En hij sprak Afrikaans en wij dan gewoon Nederlands. En hij kreeg een paar keer op zn kop van zijn vrouw. Stadig praten !! (rustig praten) Maar hij was zooooo enthousiast en hij vond het zo leuk om te vertellen dat hij weer heel snel ging praten hahaha.

Wederom weer een beknopte omschrijving aangezien mijn tekst weg was. Het kamperen is nog steeds te gek. Faciliteiten zijn echt goed. Wc’s zijn schoon en heel erg netjes. Verhaal van vandaag komt een andere keer. Slaap lekker !!

Hoi!

Hieronder kleine selectie van de foto’s. Staan door elkaar. Ik heb ze ernstig moeten comprimeren op ze te kunnen uploaden :(. Maar nu kunnen we tenminste wat laten zien! 🙂

Hieronder de ‘ three rondavels’ nog van de panoramaroute. Het was echt zo mooi!